Beste lezer,

Dit is de eerste nieuwsbrief van VvE Beheer Amsterdam. Wij zullen u voortaan op deze manier regelmatig informeren over zaken die voor u en uw VvE van belang zijn. Ook vertellen wij u graag wat over onze organisatie zodat u bijvoorbeeld weet wie uw jaarrekening opmaakt en met wie u contact heeft over uw afrekening stookkosten. Daarnaast nemen wij u graag mee naar een project dat wij begeleiden: een VvE in de steigers.

Wij wensen u fijne feestdagen en het allerbeste voor 2017!

Met hartelijke groet,
VvE Beheer Amsterdam


Even voorstellen

Mijn naam is Ingrid van Laerhoven. Sinds 1 februari geef ik leiding aan VvE Beheer Amsterdam (VBA). Al 20 jaar werk ik in verschillende dienstverlenende organisaties. Daar ligt mijn hart. In het begeleiden van VBA staat voor mij bovenaan hoe u als klant onze dienstverlening ervaart. Samen met mijn collega’s streef ik ernaar een bijdrage te leveren aan uw woonplezier zodat het met VBA fijn thuiskomen is!

Bij VBA werken veel verschillende mensen, allen zeer deskundig op hun eigen vakgebied. En allemaal zeer gedreven om een goede dienst te leveren. Dat is wat ons bindt en drijft in de verdere ontwikkeling van onze diensten. VBA is de afgelopen 15 jaar snel gegroeid. Dat is fijn voor u want door onze omvang kunnen wij inkoopvoordelen bereiken die wij rechtstreeks aan u doorgeven. En het vraagt van ons dat wij u goed blijven vertellen wie wij zijn zodat u nog steeds het gezicht achter onze organisatie blijft zien.

Ik nodig u van harte uit om aan te geven waarover u graag meer wilt lezen in onze volgende nieuwsbrieven. Laat u dat weten?


Airbnb en Amsterdam.
Wat betekent dit voor u?

'De buren verhuren hun huis via Airbnb. De buren zien we nauwelijks, maar we hebben wel overlast van logés.' Herkent u dit of bent u zelf een verhuurder? Airbnb gaat het voor Amsterdammers onmogelijk maken om hun appartement langer dan 60 dagen te verhuren.

Een dagenteller
Vanaf 1 januari krijgen Amsterdamse Airbnb-verhuurders een dagenteller te zien op de site. Zodra ze in een jaar hun appartement 60 dagen verhuurd hebben, kunnen ze geen nieuwe boekingen meer accepteren.
De dagenteller moet ervoor zorgen dat de overlast door toeristen afneemt, en dat er minder woningen het hele jaar door verhuurd worden aan toeristen en daardoor niet meer beschikbaar zijn voor bewoners.

Airbnb binnen uw VvE
Wilt u als woningeigenaar uw woonruimte verhuren via Airbnb, dan moet u vooraf toestemming vragen aan de VvE. Dat is een van de voorwaarden die de gemeente Amsterdam heeft gesteld. En, zegt de gemeente: als hoofdbewoner bent u tot op zekere hoogte verantwoordelijk voor gedrag van uw tijdelijke huurders. Kijk daarom kritisch naar wie u in huis haalt.
Los van het beleid van de gemeente heeft een VvE te maken met eigen regels binnen de splitsingsakte en eventueel het huishoudelijk reglement. Een eenduidige aanpak voor alle VvE’s bestaat vooralsnog niet.

Airbnb en VBA
Bij VvE Beheer Amsterdam volgen we de ontwikkelingen op de voet. Dit doen wij samen met Rijssenbeek Advocaten. Deze samenwerkingspartner is gespecialiseerd in VvE-recht. We blijven kijken hoe wij u het beste kunnen helpen.


Voegen van de V-buurt.
VvE in de steigers

In de Gaasperdamse V-buurt woont VvE-voorzitter Lucia Dekkers. De afgelopen vijf maanden stond haar appartementencomplex in de steigers. Soms rook het dagenlang naar verf, lag er overal stof en werd iedereen gek van de herrie. Maar het is goed dat het is gedaan. En, zegt Dekkers, “de samenwerking met VvE Beheer Amsterdam (VBA) was prettig”.

Lucia Dekkers is al bijna acht jaar lang voorzitter van VvE Gaasperdam 1, een pand uit 1982. Ze woont er graag. “Het is hier rustig wonen. Er zijn overal binnentuinen, de Gaasperplas is om de hoek en je bent zo bij winkelcentrum Amsterdamse Poort.”

Elke twee weken een bouwvergadering
Sinds de start van het onderhoudsproject komen het VvE-bestuur, de projectleider planmatig onderhoud van VBA en het schildersbedrijf elke veertien dagen op vrijdagmorgen bij elkaar. Dan bespreken ze de werkzaamheden en mogelijke oplossingen voor klachten van bewoners. “Op die dagen kunnen we ons ei kwijt”, zegt de VvE-voorzitter.

Het was een flinke klus: de schilders moesten schilderen op houten, metalen en stenen ondergrond. Er zat houtrot in de kozijnen, de houten panelen waren aan vervanging toe en de voegen aan de westkant lieten los.

Voegen eruit gejekkerd
De rustige V-buurt was afgelopen zomer ineens niet zo rustig meer. Opeens begon het, vertelt Dekkers: “aan de westkant werden de voegen eruit gejekkerd. Zes dagen een ontzettende herrie en een grote puinzooi. Ja, dat hadden ze wel iets beter mogen aankondigen, zo veel overlast hadden de bewoners niet verwacht.”

VBA-projectleider Hans Fokker: “Tijdens dit project is gebleken hoe belangrijk het voor ons als beheerder is om ons te verplaatsen in de bewoners van het complex. Wat voor een techneut duidelijk is, is niet voor iedereen duidelijk. Zeggen dat het werk geluidsoverlast kan geven, is niet voldoende. Mensen moeten weten wanneer werkzaamheden precies beginnen, wat ze kunnen verwachten en welke maatregelen ze kunnen nemen.”

Het gaat om de beleving
Lucia Dekkers: “Hans is een empathisch mens.” Toen in het voorjaar een bewoner meldde dat het broedseizoen net was begonnen, zorgde hij ervoor dat de werkzaamheden aan de voorkant begonnen. De binnentuin kon nog wel even wachten.


Jaarstukken 2017 overzichtelijker

VvE Beheer Amsterdam heeft het proces rondom de jaarstukken verbeterd. In 2017 zijn deze stukken overzichtelijker. De jaarrekening sluit beter aan op het begrotingsvoorstel, de kascontrole wordt eenvoudiger, en de relatie tussen uw meerjaren-onderhoudsbegroting en de toevoeging aan het reservefonds wordt helderder.

Vanaf komend jaar stellen we de jaarstukken direct op vanuit Twinq. Dit softwarepakket voor VvE-beheer was tot voor kort minder geschikt voor de presentatie van jaarcijfers. Daarom gebruikten we hiervoor een zelf ontworpen model.

Een groep van VvE-bestuursleden beoordeelde in september of de veranderingen in het uiterlijk van de jaarstukken ook echt verbeteringen zijn. Begin 2017 zullen we de bestuurs- en kascommissieleden goed informeren over de nieuwe stijl.


Een slimme meter installeren is slim

Sinds 2015 heeft VvE Beheer Amsterdam (VBA) al ruim 500 ouderwetse energiemeters vervangen door de zogeheten ‘slimme meters’. VBA-medewerker Nutsvoorzieningen, Kaltoum Boulahzazar, legt uit waarom het voor VvE’s slim is om een slimme meter te installeren.

Kaltoum: “Bij de oude energiemeters moet een VvE-(bestuurs)lid de energiestanden handmatig opnemen, bij de nieuwe ‘slimme’ meters gaat dit automatisch. Zes keer per jaar geeft de meter de standen door. Dit betekent minder werk voor de bestuursleden en thuisblijven voor een controle van het energiebedrijf hoeft ook niet meer.”

Energie besparen doe je zelf
“Natuurlijk is de ‘slimme meter’ niet echt slim. Hij vermindert niet je energiegebruik, dat moet je nog altijd zelf doen. Maar hij is wel veel handiger, voor de VvE’s en voor ons. Elk jaar weer is het een hele klus om alle meterstanden op tijd te verzamelen. Als wij ze te laat van de VvE’s ontvangen, gaat de leverancier uit van een geschatte stand. De grote verschillen tussen de geschatte en de werkelijke stand zorgen voor vervelende financiële verrassingen.”

“Deze financiële verrassingen kosten de VvE bijna altijd meer dan het aanschaffen van een nieuwe slimme energiemeter. De netbeheerder kan de slimme meter voor een vast tarief van € 67,76 ophangen. Snel en op afspraak. Als uw VvE ook een gasmeter heeft, geldt een combinatietarief van € 72,60.”

Vraag het Kaltoum
Door gewijzigde wetgeving moeten voor 2020 alle aansluitingen in heel Nederland voorzien zijn van de nieuwe energiemeters. Kaltoum beantwoordt graag uw vragen over het bestellen en installeren ervan. Direct bestellen? Stuur ons een e-mail, vermeld de naam van uw VvE en het telefoonnummer en e-mailadres van de persoon waarmee we de installatie kunnen afstemmen.


Schade aan uw VvE?
Wij lossen het op

Bij VvE Beheer Amsterdam werken gediplomeerde schademedewerkers. Zij volgen uw VvE-schade vanaf melding tot en met uitkering.

Onze medewerkers zorgen ervoor dat alle ingrediënten voor het schadedossier aanwezig zijn en bespoedigen daarmee de afwikkeling. Dat doen ze in goed overleg met de schademelder, de verzekeringsexpert en de schadeherstellers. Zo wordt uw schade snel en goed hersteld binnen de dekking die uw polis biedt. Heeft u vragen over (opstal)schade? Stel ze aan de schademedewerkers van VvE Beheer Amsterdam.

Mijn VBA

VvE Beheer Amsterdam
www.vvebeheer-amsterdam.nl
Postbus 738, 1000 AS Amsterdam
Jacob Bontiusplaats 9, 1018 LL Amsterdam

Algemene en administratieve vragen:
info@vvebeheer-amsterdam.nl
020 - 520 90 00

Reparatieverzoeken en schademeldingen:
www.mijnvba.nl
020 - 520 90 99

Vragen en suggesties over de nieuwsbrief:
nieuwsbrief@vvebeheer-amsterdam.nl

Klik hier om in te schrijven voor de nieuwsbrief van VvE Beheer Amsterdam

Copyright © 2016 VvE Beheer Amsterdam, alle rechten voorbehouden.